روش‌های رفع رطوبت کمد دیواری

رطوبت کمد دیواری از چه عواملی پدید می‌آید؟

نزدیکی کمد دیواری به سرویس بهداشتی باعث ایجاد رطوبت می شود

ساخت کمد دیواری اگر در کنار حمام یا سرویس‌ بهداشتی انجام شده باشد، در بیشتر موارد دچار رطوبت و نم‌زدگی می‌شوند. با وجود روش‌های نادرست ساختمان‌سازی در کشور ما، دیواره‌ها و کاشی‌های حمام و سرویس بهداشتی، در اکثر موارد فاقد عایق رطوبتی هستند و رطوبت با عبور از دیواره‌ها به کمد دیواری نفوذ می‌کند و باعث به وجود آمدن نم‌زدگی، کپک، بوی بد و… می‌شود. این مشکل ممکن است به مرور زمان به دلیل استفاده از شوینده‌های اسیدی مانند جرم‌گیر و مایع سفید کننده تشدید شود.

ترکیدگی لوله‌های فاضلاب یکی از عوامل شایع در رطوبت کمد دیواری است

ترکیدگی لوله‌های آب و فاضلاب یا ترک‌خوردگی و پوسیده شدن آن‌ها، از جمله عوامل رایج در به وجود آمدن رطوبت در دیوار خانه‌ها است. این مشکل وقتی درون دیوار‌های کمد دیواری اتفاق بیافتد، می‌تواند بیشتر شما را به زحمت اندازد. از آنجایی که کمدهای دیواٰری اغلب به دور از نگاه و توجه ما قرار دارند، دیرتر از سایر نقاط به این مشکل پی می‌بریم و ممکن است تا قبل از بروز کپک درون کمد و به وجود آمدن بوی بد لباس‌ها، متوجه وجود نشتی درون لوله‌ها نشویم. برای این کار می توانید از سرویس تشخیص ترکیدگی لوله هوم سرویز استفاده کنید.

خشک نشدن مصالح ساختمانی در ساختمان های نوساز

اگر در خانه‌ای زندگی کنید که به تازگی ساخته شده است و هیچ گونه نشتی در لوله‌کشی آب و فاضلاب نیز وجود ندارد اما باز هم با مسئله رطوبت در کمد‌های دیواری مواجه هستید و مشاهده می‌کنید که کمدهای دیواری، در عین دور بودن از سرویس‌ بهداشتی و حمام دارای رطوبت و نم‌زدگی می‌باشند، ممکن است این مشکل به دلیل تازه بودن مصالح ساختمانی استفاده شده باشد. اختصاص دادن زمان کافی در مراحل ساخت خانه، جهت خشک شدن مصالح استفاده شده بسیار ضروری است. مصالح استفاده شده در ساخت خانه مانند گچ و سیمان نیاز به خشک شدن کافی دارند.

وقتی زمان کافی را برای خشک شدن مصالح در نظر نگیریم و ساخت ساختمان را بی‌رویه ادامه‌ دهیم، در فضاهای بسته‌ای مانند کمد دیواری با مشکلاتی از قبیل رطوبت شدید، بوی بد، کپک و… روبرو خواهیم شد.

20ba9b60 2b80 44f1 84d1 e1a494fe5fe5

روش‌های رفع رطوبت کمد دیواری

با توجه به دلایل مرسوم وجود رطوبت درون کمد‌های دیواری که در ابتدای مقاله به آن‌ها پرداختیم، حال به سراغ بهترین راهکارهای رفع رطوبت کمد دیواری می‌رویم. از بین بردن نم رطوبت کمدها یا حتی کابینت‌های آشپزخانه روش‌هایی ساده دارد که در ادامه به برخی از پرکاربردترین آن‌ها می‌پردازیم.

پاکسازی کمد

قبل از رطوبت‌زدایی باید کپک‌های ناشی از رطوبت را از بین برد؛ چرا که کپک می‌تواند باعث نفس‌تنگی، گلودرد، سردرد و سرفه شود.

نور خورشید

تابش نور خورشید درون کمد دیواری به شکلی کاملا موثر باعث رفع رطوبت درون کمد می‌شود. این کار را می‌توان با کشیدن پرده‌ها و باز گذاشتن درب کمد انجام داد.

تهویه

هوای تازه باعث خشک شدن رطوبت اضافی در لباس و کمد می‌شود. برای رفع نم کمد دیواری می‌توان هر چند وقت یک بار در کمد را باز گذاشت تا هوای گرم درون آن بچرخد یا در صورت امکان از یک فن کوچک درون کمد دیواری استفاده کنیم.

در ساختمان‌های نوساز به علت خشک نشدن گچ، پس از گچکاری ساختمان ممکن است کمدها دچار نم و رطوبت شوند، اما در ساختمان‌های قدیمی‌تر دلایل متعددی مانند نشت لوله‌ها، خرابی عایق بیرونی و … می‌توانند باعث ایجاد این مشکل شوند.

استفاده از برنج

برنج رطوبت داخل کمد را از بین می‌برد. برای این‌ کار مقداری برنج را درون کیسه‌ای بریزید و در گوشه کمد خود قرار دهید. می‌توان برنج را در بشقاب هم ریخت و برای این کار استفاده کرد.

استفاده از دانه‌های قهوه

برای از بین بردن نم و رطوبت کمد دیواری می‌توان از مقداری دانه قهوه به صورت تازه استفاده کرد. دانه‌های قهوه، قدرت بالایی در از بین بردن رطوبت دارند. برای این کار باید دانه‌های قهوه را در کیسه یا به صورت آزاد در کمد قرار دهید تا از شر نم و رطوبت موجود در کمد خلاص شوید. با این کار شما هم رطوبت و هم بوی بد آن را از بین می‌برید.

رفع نم و رطوبت با زغال

زغال به راحتی نم و رطوبت درون کمد را حذف می‌کند. برای مقابله با نم و رطوبت کمد دیواری مقداری زغال اکتیو را درون کیسه‌ای قرار دهید و آن را درون کمد بگذارید. زغال اکتیو با قابلیت جذب آلودگی‌های محیط می‌تواند نم و بوی حاصله از آن را از بین ببرد. عملکرد زغال با جریان داشتن هوا تقویت می‌شود، پس بهتر است درب کمد باز باشد.

cb454419 8570 4968 8c28 53986de777ca

چگونه از رطوبت کمد دیواری جلوگیری کنیم؟

عایق‌بندی رطوبتی دیواره‌ها

ممکن است دلیل وجود نم از سمت سرویس‌های بهداشتی و حمام، شکستگی کاشی‌های بدنه باشد که باید هر چه سریع‌تر نسبت به ترمیم آن اقدام کنیم. در منازل آپارتمانی وجود رطوبت و نم در کمدهای دیواری می‌تواند از سرویس‌های بهداشتی واحدهای مجاور نیز باشد. ما باید مطمئن شویم دیوارهای حمام و دستشویی از عایق‌بندی مناسب برخوردار باشند و آب و رطوبت از درز کاشی‌ها عبور نکند. برای این کار باید حتما کاشی‌های سرویس بهداشتی، بندکشی و دوغاب‌ریزی شوند.

چنانچه دیوار کمد دیواری با سرویس بهداشتی یا حمام مشترک باشد، باید عایق‌کاری انجام شود. عایق ضد رطوبت برای کمد دیواری الزامی است و از مشکلات بعدی جلوگیری می‌کند. اگر با مشکل نم و رطوبت کمد دیواری روبرو شدید حتما از یک فرد متخصص برای تشخیص علت و برطرف کردن مشکل کمک بگیرید. شما می توانید برای رفع نم ساختمان از تیم حرفه‌ای و متخصص هوم سرویز کمک بگیرید تا به بهترین شکل ممکن این کار را برای شما انجام دهند.

حذف نشتی‌ها در سیستم آب و فاضلاب ساختمان

رطوبت کمدهای دیواری ممکن است حاصل از نشتی در سیستم آب و فاضلاب ساختمان باشد. ترکیدگی یا شکستگی لوله‌های آب و فاضلاب از رایج‌ترین دلایل ایجاد رطوبت در دیوارها و کمد هستند. همچنین اگر در منزلی آپارتمانی این اتفاق بیفتد، نشتی ممکن است از واحدهای بغلی یا طبقات بالایی باشد. برای پیدا کردن محل نشتی می‌توان از خدمات تشخیص ترکیدگی لوله و رفع نشتی تیم هوم سرویز استفاده کنید.

تعمیر شوفاژها

در فصل سرما و همزمان با روشن شدن شوفاژها، ممکن است رطوبت درون کمدهای دیواری به وجود بیاید. این مشکل به دلیل خرابی در درون سیستم لوله‌کشی شوفاژها اتفاق می‌افتد. اگر مشکل در سیستم شوفاژها و لوله‌کشی آن رفع نشود، علاوه بر رطوبت درون کمد، می‌تواند منجر به تخریب دیوارها نیز شود. برای جلوگیری از این مسئله، مطمئن شوید که طراحی و نصب شوفاژهای ساختمان شما به بهترین نحو انجام می‌شود و در فواصل زمانی منظم شوفاژها را سرویس کنید.

رفتن به صفحه اصلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *